Δημιουργία ποδηλατικών διαδρόμων και δικτύου τους

You are here:

Για την υλοποίηση του ειδικού στόχου της προώθησης βιώσιμης, πολυτροπικής αστικής κινητικότητας, ως μέρος της μετάβασης σε μία οικονομία καθαρών μηδενικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, στο πρόγραμμα έχουν περιληφθεί δράσεις για τη δημιουργία ποδηλατοδρόμων και δικτύου ποδηλατοδρόμων.

Οι διαδρομές αφορούν κυρίως στις μητροπολιτικές περιοχές Αθήνας, Θεσσαλονίκης και μεγάλων αστικών κέντρων με πληθυσμό πάνω από 100.000 κατοίκους.

Ως παράδειγμα, για την ευρύτερη μητροπολιτική περιοχή των Αθηνών, θα υποστηριχθεί η δημιουργία ποδηλατικών διαδρομών ως εξής :

Ποδηλατικός διάδρομος « Κατεχάκη – Γουδί – Ζωγράφου – Ευαγγελισμός» . Αφορά σε διαδρομή μήκους 10 χλμ, μορφής «πέταλο» που ξεκινάει από τον σταθμό μετρό Κατεχάκη και διατρέχει το Πάρκο Γουδί, την Πολυτεχνειούπολη, την Πανεπιστημιούπολη, το πάρκο Ιλίσια και καταλήγει στο σταθμό μετρό Ευαγγελισμός, προσφέροντας τη δυνατότητα στους πολίτες να μετακινηθεί μεταξύ των campus Πολυτεχνειούπολης και Πανεπιστημιούπολης με τους σταθμούς μετρό Κατεχάκη και Ευαγγελισμός, διαμέσου μεγάλων χώρων πρασίνου, μιας σπάνιας στο εσωτερικό της πρωτεύουσας διαδρομής ποδηλάτου, σε συνθήκες καθαρού αέρα, ησυχίας και πρασίνου, συνδυάζοντας και την μετακίνηση δια μέσου του ποδηλατόδρομου της Πολυτεχνειούπολης, μήκους περίπου 4 χλμ., που είναι μια εξαιρετική υποδομή για ποδήλατο

Ποδηλατικός διάδρομος «Αγ. Ανάργυροι – Λαύριο – Σούνιο». Αφορά σε διαδρομή διπλού ποδηλατικού διαδρόμου μεταξύ Αγ. Αναργύρων και Λαυρίου, που θα αναπτύσσεται σε συνολικό μήκος 62,5 χλμ., εντός (αστικό τμήμα) και εκτός λεκανοπεδίου (υπεραστικό τμήμα).

Ο διπλός διάδρομος αξιοποιεί το εύρος απαλλοτρίωσης της παλιάς σιδηροδρομικής γραμμής Λαυρίου, που λειτούργησε για τη μεταφορά στην Αθήνα μεταλλεύματος (από τα ορυχεία Λαυρίου), εμπορευμάτων και επιβατών από το 1885 μέχρι το 1962, όταν διακόπηκε λόγω της κατασκευής της εθνικής οδού Αθήνας – Θεσσαλονίκης. Διέρχεται από 14 δήμους με πλάτος που κυμαίνεται από 6 έως 9μ και σήμερα ανήκει στην Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου.

Τα ανωτέρω θα εναρμονίζονται απολύτως με την Εθνική Στρατηγική για το ποδήλατο για την περίοδο 2020 – 2030 που ολοκληρώνεται από το Υπουργείο Περιβάλλοντος ώστε να ενισχυθεί η χρήση του ποδηλάτου -που αποτελεί βασικό πυλώνα της βιώσιμης κινητικότητας μαζί με τη δημόσια συγκοινωνία και το περπάτημα- αφενός για τη βελτίωση της υγείας των πολιτών, τη μείωση αέριων ρύπων και θορύβου και αφετέρου για την ανάδειξη των ποιοτικών χαρακτηριστικών του δημόσιου χώρου των πόλεων και οικισμών της χώρας και αφετέρου με τον σχεδιασμό των μεγάλων δήμων όπως αυτός αποτυπώνεται στα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) που εκπονούνται σύμφωνα με τα οριζόμενα στην εθνική νομοθεσία (Ν. 4784/2021) και την Ευρωπαϊκή Πλατφόρμα της Αστικής Κινητικότητας (ELTIS, n.d.). 

Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση των υποδομών θα λαμβάνει υπόψη όλους τους κανόνες ασφάλειας της κυκλοφορίας (διακριτή όδευση, οριζόντια και κατακόρυφη σήμανση, σηματοδότηση, σημεία στάσης κλπ) και η συμμόρφωση σε αυτόν θα αποτελεί βασικό κριτήριο επιλογής των προς χρηματοδότηση πράξεων.